21 October 2014

KHASIAT BUAH DELIMA UNTUK IBU HAMIL

Assalamualaikum semua... Tadi Mia cerita dia beli buah delima dengan atok dia kat pasar malam.. beli lapan biji dapat sebelas bijik uolss.. Untunglah Mia atok layan je nak apa.. Papa kata dulu papa nak tak dapatnya macam Mia..

Buah delima ni ada disebut di salam Al-Quran antaranya :

“Dan Dialah yang menurunkan hujan..Kami keluarkan daripadanya tanaman yang menghijau, Kami keluarkan pula dari tanaman itu butir-butir (buah) yang bergugus-gugus dan dari pohon-pohon tamar (kurma) dari mayang-mayangnya (Kami keluarkan) tandan-tandan buah yang mudah dicapai dan dipetik dan (Kami jadikan) kebun-kebun dari anggur dan zaitun serta buah delima, yang bersamaan (bentuk, rupa dan rasanya) dan yang tidak bersamaan. Perhatikanlah kamu kepada buahnya apabila ia berbuah dan ketika masaknya. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda (yang menunjukkan kekuasaan Kami) bagi orang-orang yang beriman.” – Al-An’am:99

Nabi Muhammad SAW bersabda, “Tidak ada delima yang tidak mempunyai buah dari delima surga di dalamnya” (HR Abu Nu’aim)

Rasulullah bersabda, “Buah delima dan kulitnya memperkuat pencernaan di perut.” (HR Abu Nu’aim dan Al-Jauzi)

Setiap kali Ibnu Abbas mendapati buah delima, dia akan memakannya. Orang-orang menanyakan kepadanya mengapa dia melakukan hal itu, dan dia menjawab, “Aku benar-benar percaya bahwa tak ada satu pun buah delima di dunia ini yang tidak mengandung satu biji dari salah satu biji dari surga. Barangkali biji ini adalah yang dari surga itu.” (Kisah sahabat)

Banyak khasiat buah delima ni, untuk yang mengandung dan jugak yang tak mengandung.. budak-budak pun elok makan buat delima..

Khasiat buah delima :

-Mengekalkan keadaan jantung dan hati yang sihat
-Membersihkan hati dan saluran perkumuhan
-Menyingkirkan lemak berlebihan
-Meningkatkan tenaga seksual suami/isteri
-Mencegah rasa mual
-Menstabilkan hormon semasa haid dan melancarkan kitaran haid
-Mencantikkan kulit muka (kulit baby)
-Membantu memulihkan pesakit kencing manis (diabetis ketika hamil)
-Berupaya menghapuskan kahak
-Memberi tenaga dan mencegah keletihan
-Mencegah angin ahmar bagi warga emas
-Meningkatkan peredaran darah
-Mencegah dan merawat kanser
-Membantu menstabilkan tahap kolestrol dalam darah
-Membakar lemak dan mengurangkan berat badan
-Membantu menguatkan sistem percernaan dan usus
-Membantu mengurangkan alahan ibu mengandung
-Membantu memberi tenaga untuk ibu mengandung dan menyusu
-Membantu perkembangan otak bayi dalam kandungan
-Membantu mendapat bayi yang sihat dan kulit yang cantik
-Membantu mengurangkan batuk dan lelah
-Membantu merendahkan dan menstabilkan tekanan darah
-Membantu mencerdaskan minda dan daya ingatan kanak-kanak dan pelajar
-Membantu membaik pulih sistem hati dan limpa
-Membantu mencuci buah pinggang dan saluran kencing
-Membantu menstabilkan hormon wanita yang menopous

Bagus kan delima ni.. sekarangkan dah musim buah delima.. jom kita makan ye..



Merahnya buah delima ni.. Mia beli tak merah pun tapi maniss... teringat ayah belikan di Mekah untuk Fiza masa mengandung Mia dulu..

Eh jom try ESP + Pati Delima, pasti mengancam berganda-ganda!!!

posted from Bloggeroid

Post a Comment