26 September 2014

KEPERLUAN KALORI HARIAN MENGIKUT BERAT BADAN ANDA

Assalamualaikum semua.. Anda terlampau kurus? Gemuk? Atau Obesiti? Bagaimana untuk memastikan keperluan harian kalori yang anda ambil? Soalan ini sering berlegar di dalam fikiran anda kan?



Untuk mengetahui keperluan kalori harian anda, terlebih dahulu anda perlu mengetahui Basal Metabolic Rate (BMR) anda..

Selain dari pengambilan suplemen untuk membantu kita mencapai impian berat badan ideal kita tu, pengambilan kalori harian dan juga BMR kita perlu dititik beratkan. Kenapa??Sebab kita semua berbeza..so perbezaan ni memerlukan kita alert dengan keperluan kita sebelum berjaya dapat capai berat badan ideal.

Berapa keperluan kalori harian saya perlukan?

Jom mengira!!

1) Kira BMR anda. (Basal Metabolic Rate)

Women:
BMR = 655 + ( 9.6 x weight in kilos ) + ( 1.8 x height in cm ) - ( 4.7 x age in years )

Men:
BMR = 66 + ( 13.7 x weight in kilos ) + ( 5 x height in cm ) - (6.8 x age in years )

2) Tentukan keperluan kalori harian anda (Harris Benedict Formula)

a. If you are sedentary (little or no exercise) :

Calorie-Calculation = BMR x 1.2

b. If you are lightly active (light exercise/sports 1-3 days/week) :

Calorie-Calculation = BMR x 1.375

c. If you are moderatetely active (moderate exercise/sports 3-5 days/week) :

Calorie-Calculation = BMR x 1.55

d. If you are very active (hard exercise/sports 6-7 days a week) :

Calorie-Calculation = BMR x 1.725

e. If you are extra active (very hard exercise/sports & physical job or 2x training) :

Calorie-Calculation = BMR x 1.9


Satu-satunya faktor yang diabaikan oleh Harris Benedict Equation ini adalah jisim badan tanpa lemak. Ingat, tubuh yang mantap memerlukan lebih banyak kalori daripada yang kurang mantap. Oleh itu, persamaan ini akan menjadi sangat tepat dalam semua keadaan kecuali jika sangat berotot like a body builder (keperluan kalori adalah di bawah-anggaran) dan sangat berlemak/too obese (keperluan kalori mungkin terlebih-anggaran).

3) Dah tau keperluan kalori harian anda?? Jika anda ingin....

Nak TAMBAH BERAT = Lebihkan 500 kalori makanan harian anda pada jumlah kiraan nombor 2 tadi.

Saya cadangkan pengambilan Meal Shakes, Vitalea dan Bcomplex!



NAK KURANGKAN BERAT = Kurangkan min 500 kalori makanan harian pada jumlah kiraan nombor 2 tadi.

Saya cadangkan pengambilan ESP, Lecithin dan Alfafa!!



NAK MAINTAIN BERAT = Amik kalori makanan harian dalam lingkungan yang anda dah kira pada no 2 tadi.

Saya cadangkan pengambilan Omega Guard!



Selamat menekan kalkulator ya..


Pengambilan vitamin tidak menambah kalori makanan harian anda..Ia cuma membantu melengkapkan keperluan vitamin dan mineral harian yang badan anda perlukan untuk menjalani rutin harian anda!

:)

Terima kasih kerana sudi membaca....bye2 semua....
=)
Fiza Zasmi
Shaklee Independent Distributor
Call/SMS/Whatsapp : 019 915 4727
Emel : fizazasmi@gmail.com
Facebook Page : Fiza Zasmi Health Care
Fiza juga menyediakan perkhidmatan Shaklee COD
sekitar Kuantan, Gambang dan Maran, Pahang.
Pos Delivery ke seluruh Malaysia..
Jom orang Kuantan, Gambang, Maran Pahang
berShaklee bersama Fiza Zasmi Health Care!

posted from Bloggeroid

Post a Comment