23 January 2014

TIPS ELAK BAYI JAUNDIS 'KUNING' SEJAK HAMIL LAGI

Assalamualaikum semua..
Hari ini teringat pulak masa Dhia baru lahir bila tengok dalam fb feeds pasal anak kawan kena jaundice.. Kesian sangat kena cucuk chek darah hari-hari.. tak boleh nak bayang bagaimana perasaan bila Dhia kena cucuk dulu, dah la budak tu baru je berapa hari lahir, tangan halus aje dah di cucuk-cuk.. kesian sangat.. kalau boleh diganti, ambillah tangan mama ni nak cucuk-cucuk..

 Masa mengandungkan Dhia 7 bulan, besokan perut?? hehehehe

Dhia kene jaundice, pengalaman paling tak best sekali.. Sian anak mama Dhia..

Selalunya kita tahu macam-macam petua jika anak kena jaundice atau bahasa melayunya demam kuning lepas lahir.. Mandi daun kucai la, jemur tengah panas la, macam-macam lagi.. Tapi tahukah anda semua jaundice jugak boleh di atasi sejak anak di dalam kandungan lagi.. Ibu-ibu hamil, jom tengok tip-tip ni..

1. Minum air glukos original semasa kandungan nak masuk 9 bulan



2. Minum susu kambing semasa mengandung



3. Jangan makan jeruk semasa mengandung



4. Jangan makan junk food



5. Jangan makan kacang parang.



6. Makan makanan yang kaya dengan vitamin D cth seperti minyak hati ikan, ikan air masin, hasil tenusu & telur mentega, minyak ikan kod, hati, susu, ikan salmon , sardin, ubi kentang, tuna & minyak sayuran. Ostematrix Shaklee ada vitamin D tau! Sangat lah bagus untuk ibu mengandung, macam-macam khasiat!




7. Elakkan minum ais.



8. Makan epal hijau, anggur dan buah delima



9. Minum susu yang dikisar bersama kurma.



10. Elakkan makan kerang



11. Elakkan makan mee segera



12. Amalkan minum jus pegaga



13. Elakkan makanan yang mengandung MSG- Bahan perisa tambahan



14. Elakkan minum air berkarbonat.



15. Kurangkan makan makanan yang beta kerotin tinggi seperti betik, lobak merah
haa, banyakkan tips, so ibu-ibu hamil boleh amalkan.. Fiza pun baru tahun ni, tq tu blog Mama Lina kerana bagi tips yang amat berguna.. Sesungguhnya kita hanya boleh berusaha dan berikhtiar, yang lain Allah yang tentukan..

Fiza doakan semua mommy to be yang baca blog ni dipermudahkan proses kehamilan dan kelahiran.. aminnn...

Fiza Zasmi
 Shaklee Independent Distributor [ ID No : 960212]
Call/SMS/Whatsapp : 019 9154727
Emel : fizazasmi@gmail.com
Facebook Page : Fiza Zasmi Health Care 
Fiza juga menyediakan perkhidmatan Shaklee COD sekitar Kuantan dan Maran, Pahang.
Pos Delivery ke seluruh Malaysia, RM10.00 flat rate tak kira berat and 
 banyak mana anda beli.
Jom orang Kuantan, Maran Pahang berShaklee bersama saya!

Post a Comment